Wat kan je doen in deze tijd?
- Moet je nu wel of niet communiceren over de corona-maatregelen die jij als bedrijf neemt?
- Moet je nog iets creatiefs verzinnen voor online verkoop?
- Is het wel gepast om nu een actie te lanceren?
- Of moeten we nu juist zorgen dat we vooraan staan als we corona hebben verslagen?
- Of moeten we wachten en even helemaal niets doen?
Dit zijn de vragen die veel van mijn klanten de afgelopen weken aan me hebben gesteld.
Met dit artikel probeer ik je verder op weg te helpen in je marketing zodat je precies weet wat je in deze tijden kunt doen. Eerst maar even terug naar de vraag; Moeten we wat doen in deze tijd?
Mijn antwoord: Ja, we moeten zeker wat gaan doen!*
Of je nu gaat lopen, rennen of sprinten. Je moet in beweging blijven. Want vanuit stilstand kan je niet wegkomen.
Belangrijker nog is dat je jouw bedrijf door deze onzekere en rumoerige tijden loodst met precies datgene waar je wél invloed op kan blijven uitoefenen: Communiceren met je klanten.
---
* Als je meteen wilt zien wat je nú kunt doen, scroll dan helemaal naar beneden. Hier geef ik je 5 tips waar je zelf gelijk mee aan de slag kunt.
---
Ga vooral geen mooie verkooppraatjes ophangen maar laat zien waar jij vanuit jouw expertise, bedrijf of product een bijdrage kan leveren / een rol van betekenis kan spelen / van toegevoegde waar kan zijn / ondersteuning kan bieden.
Oftewel; zorg dat je het in je marketingcommunicatie niet hebt over JOUW BEDRIJF en JOUW OPLOSSING en wat JIJ NODIG hebt, maar focus nu op hoe jij JOUW KLANTEN KUNT HELPEN.
Als je dat beter onder de knie gaat krijgen dan zal je meteen merken dat;
- Je vindbaarheid in Google omhoog schiet → je gaat direct meer bezoekers binnenhalen
- Je veel vaker gedeeld wordt op social media → je naamsbekendheid groeit
- Je e-mails niet gezien worden als spam → je hebt een extra verkoopkanaal aangeboord
- Je website een echte Money Maker is geworden → je scoort veel meer leads en klanten
- Je bent wendbaar geworden in crisistijd → je bruist ineens van de creatieve ideeën
Resumé: Houd je website in beweging en laat zien waarmee je jouw klanten nu kan helpen!
Gelukkig heb ik de afgelopen tijd al veel mooie en creatieve initiatieven voorbij zien komen. Ook wij hebben de afgelopen weken niet stilgezeten.
Om je wat ideeën te geven, hieronder een aantal van onze VIP-campagnes die we hebben gelanceerd:
- Voor een Rondvaartbedrijf: Campagne offensief inrichten op website, Google Ads, Remarketing, E-mail om de trossen los te gooien als we Corona hebben verslagen.
- Voor een Leverancier van Verpakkingsmachines: Productlancering via website voor een speciaal ontworpen verpakkingsmachines voor o.a. mondkapjes en maskers.
- Voor een Ambachtelijk steenhouwbedrijf: Showroommodellen grafmonumenten binnen 2 dagen via YouTube Smartvideo’s online ingericht voor Thuisinspiratie mét Leadgeneratie.
- Voor een Evenementenorganisator: Nieuwe strategie + online aanvalsplan opgesteld en nu druk bezig om alle online campagnes in te richten zodat hij straks weer vol gas kan geven.
- Voor een Producent van Medische Schoenen: Solidariteitsactie ‘Buy a pair, Give a pair’ ontwikkeld voor onze Zorghelden met slimme promotie via website, Linkedin en Facebook.
- Voor een Glaskunstbedrijf: Linkedin bedrijfsprofiel optimalisatie + Productlancering van corona preventiescherm via website, Linkedin, Google Ads en Remarketing.
- Voor een Golfbaan: Website updaten, nieuwe prijspakketten, proposities en leadgeneratoren. Als de baan weer opengaat kunnen we conversies knallen!
Gebruik onderstaand stappenplan om nĂș in beweging te komen
Met onderstaand stappenplan kan ook jij nú beginnen met het optimaliseren van je website, online kanalen en campagnes:
1. Tik je bedrijfsnaam in op Google
Zie je hier meteen jouw bedrijfsnaam, logo, de juiste koppen en triggers, correcte openingstijden, mooie foto’s en 5-sterren reviews?
2. Open vervolgens jouw homepage
Zie je hier nu in één oogopslag waarmee je jouw klanten helpt? En kan je als je alleen focust op de menustructuur precies zien waar jouw website overgaat?
3. Klik nu door naar jouw ultieme verkooppagina
Laat deze pagina zien welk probleem je voor je klanten oplost en kunnen ze hier echt álles vinden wat ze moeten weten voordat ze je product kopen?
4. Ga nu naar jouw ‘over ons’ pagina
Vind je hier al het bewijs dat jouw klanten de bevestiging en het vertrouwen geven dat ze voor jou gaan kiezen en niet voor je concurrent?
Dubbelcheck: sluit je de pagina hier af met een duidelijke button of link naar dé pagina waar je mensen jouw hulp aanbiedt?
5. Klik op die link en bekijk jouw ‘Money Maker’ pagina
Geeft deze pagina het laatste zetje om jouw klanten nú aan te sporen uit de anonimiteit te treden en daadwerkelijk overgaan tot het invullen van jouw websiteformulier?
Dubbelcheck: heb je ook simpel uitgelegd wat er gaat gebeuren nadat ze het formulier hebben ingevuld?
Check check dubbelcheck: heb je ook een e-mailbevestiging geschreven die jouw klanten net zo’n warm gevoel geven als jouw website?
Veel succes met optimaliseren, verbeteren en in beweging blijven. En vooral: Blijf gezond!
Ps. Je mag mij altijd even storen als je nieuwsgierig bent naar mijn aanvalsplan voor jouw bedrijf. Een halfuurtje samen videobellen en ik help je meteen om in beweging te komen!
#samensterk #coronacrisis #sharingiscaring #inbewegingblijven #onlinemarketing