085 - 130 16 69 Maak een afspraak 
Zoeken Zoeken...

Waarom jouw merk ook in 2024 nog een website nodig heeft

Onze blik op websites in het tijdperk van AI

Een gratis websitetip

In een wereld waarin AI (kunstmatige intelligentie) de online wereld in rap tempo verovert, kan het gemakkelijk zijn om te denken dat traditionele online media zoals websites hun beste tijd hebben gehad. Maar vergis je niet, een sterke website is nu misschien wel belangrijker dan ooit. Ook voor 2024 ben ik ervan overtuigd dat elk merk een goede website nodig heeft. "Verklaar je nader?", denk jij misschien... Nou, dat doe ik maar al te graag.

Er zijn verschillende redenen waarom je zou kunnen denken dat een website niet meer zo belangrijk is in 2024.

  • Google stuurt minder verkeer door. Dit klopt, het verkeer vanuit Google neemt af, omdat de zoekmachine steeds meer bezoekers probeert vast te houden. 
  • Social media zorgen ook voor online zichtbaarheid. Klopt ook, maar ze maken je ook afhankelijk van hun algoritme. Bevalt jouw content niet? Dan word je gewoon niet meer getoond.
  • AI-tools nemen het over van websites. Ook dit is juist, AI-tools worden steeds slimmer en kunnen ook ons als online marketeers al veel uit handen nemen. Denk aan contentcreatie, optimalisatie van ads, analyse van resultaten en chatbots voor bijv. klantenservice. Maar dit is allemaal onmogelijk zonder basis, de plek waar jouw merk perfect tot uiting komt, juist... je website. Je eigen website is de plek die je persoonlijkheid en deskundigheid uitstraalt, onafhankelijk van andere kanalen zoals social media.

Ondanks bovenstaande redenen zijn er nog heel veel redenen die bewijzen dat een website ook in 2024 nog volop waarde biedt aan ondernemers. Waarbij je uiteraard de andere kanalen zoals social media en AI niet uitsluit, maar juist zorgt dat deze jouw eigen website versterken.

10 redenen waarom jouw merk in 2024 een website nodig heeft

Digitale aanwezigheid: Een logische reden, websites zijn voor bedrijven het platform om hun digitale identiteit neer te zetten. Het is vaak de eerste indruk die klanten krijgen van een merk of onderneming. Stel je gebruikt LinkedIn om je expertise en zichtbaarheid te vergroten, dan nog is de kans dat een lead ook jouw website wil bezoeken voor een bevestiging van de eerste indruk op LinkedIn. 

Autoriteit: Je website is het ideale platform om jouw unieke merkidentiteit en daarmee je autoriteit te tonen. Het versterkt je merk door de herkenbare elementen van je huisstijl. Maar dat is nog niet alles. Op je website heb je volledige controle over alle content. Je kunt beïnvloeden hoe mensen jouw merk zien door de manier waarop je jouw merkverhaal communiceert. Door boeiende berichten en visuals te tonen, geef je bezoekers een merkervaring die jouw visie en missie en algehele cultuur weerspiegelt.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO): Websites zijn geoptimaliseerd om goed te scoren in zoekmachines omdat de content hier (als het goed is) van hoge kwaliteit is. Ook al stuurt Google steeds minder verkeer door naar je website, het gebeurt zeker nog wel en op de voor jou relevante zoektermen is het belangrijk om hoog in de zoekmachines te staan.

Duurzaamheid: Nee, ik heb het niet over het milieu, maar over het opbouwen van een duurzame relatie met jouw bezoeker. Dit gebeurt op social media veel minder, hier scrollt men sneller langs jouw posts en vergeet ze net zo snel door de flitsende post van de volgende pagina. Via je website bouw je een veel duurzamere relatie op met bezoekers. En vooruit... websites zijn ook een voordeel op het gebied van groene duurzaamheid. Het maakt tenslotte minder papier nodig, brochures, drukwerk, handleidingen etc... het heeft allemaal een plekje op je eigen website.

E-commerce: Voor veel bedrijven is hun website een belangrijk verkoopkanaal. AI kan het koopproces verbeteren, maar je eigen website is natuurlijk de plek waar de uiteindelijke aankoop plaatsvindt. Naast de transactie is de eigen website ook nog eens een prima plek voor productinformatie, foto's en video's van je aanbod en gebruikershandleidingen.

Meer controle: Via je eigen website heb je volledige controle: van ontwerp tot de inhoud, de functionaliteit en de manier informatie wordt gepresenteerd. Dit is niet altijd het geval op externe platforms of sociale media.

Contact met klanten: Websites bieden veel mogelijkheden voor interactie, zoals via contactformulieren, chatfuncties en reacties op blogs. AI kan de inzichten die je krijgt door dit contact verklaren, maar het platform zelf blijft nodig. En hier zijn geen beperkingen, een klant uit de VS kan net zo snel contact opnemen als je buurman.

Integratie: Extra functionaliteit nodig? Integreer dan externe services en tools via een API-koppeling, van CRM-systemen tot agenda's en van boekhoudsoftware tot betaalsystemen. Als ondernemer bied je zo via jouw website handige functionaliteit die op social media vaak niet beschikbaar is. 

Dataverzameling: Via tools als Google Analytics verzamel je belangrijke gegevens en statistieken over de bezoekers van je website. Dit kan helpen bij het nemen van marketing- en zakelijke beslissingen. Ook kun je op basis van deze data je content verder uitbreiden en/of verbeteren. 

Kosten-efficiëntie: Het hebben van een eigen website kan op de lange termijn kosteneffectiever zijn dan vertrouwen op externe platforms, vooral voor bedrijven die verkeer genereren en converteren via hun website.

 

Begrijp me overigens niet verkeerd. Ik denk dat de toekomst al is begonnen waarbij websites samen moeten gaan met AI-tools. Je hoeft dus niet te kiezen, maak juist gebruik van de synergie die dit biedt. Dat geldt ook voor social media. Ook deze zijn nodig om jouw online zichtbaarheid te vergroten. 

Kortom, hoewel AI en social media veel mogelijkheden bieden om de online ervaring te verbeteren, vervangt het m.i. niet de fundamentele behoefte en voordelen van het hebben van een eigen website. In een tijd waarin AI-tools, social media en Google steeds meer invloed hebben, is jouw website je onafhankelijke kanaal. Hebben we dat niet meer nodig dan ooit?

Waarom zou je langer wachten?

Maak kennis met VIP Marketing

Liever snel contact met ons team? Bel direct!

085 - 130 16 69

Daarom kies je voor VIP Marketing