Verkopen via je website? Why-How-What-the-Fu#%k...?!
Scrum, Agile, Content marketing, Customer journey mapping en Inside sales. Heb je overigens al iets gedaan met Simon Sinek’s Golden Circle? En hoe sta je ervoor met Social Selling? Is je Social Media strategie al af? En what about Inbound Marketing? Is die nieuwe afdeling van binnen blijven zittende en afwachtende consultants al geïnstalleerd en getraind?
Een warm bad opzetten
Na de zomer gaat het gebeuren, dan is het warme bad opgezet waar de trouwe klanten uit zichzelf in zullen gaan liggen! Om precies te zijn 1 september. Want ook marketing- en communicatiemanagers zijn koningen in het bepalen van ijkmomenten. Why-How-What-the-F@#k hoor ik de verkopers denken: ‘Zullen er echt mensen zijn die als ze een warm bad zien er meteen in willen springen?’
Verkopen is vies
Steeds vaker hoor ik geluiden uit directiekamers komen dat verkopen iets is van vroeger. Dat niemand meer zit te wachten op cold calling en dat het actief werven van nieuwe klanten wordt bestempeld als iets opdringerigs, bijna vies. Een ‘wijze’ communicatiemanager fluisterde mij zelfs in dat als de beleving op de website helemaal ‘key’ is de club vanzelf ‘gejoind’ gaat worden. Alsof er dan automatisch handtekeningen uit een website komen rollen… Ennuh, niet verder vertellen vervolgde hij: ‘We hebben zelfs onze eerste verkoper aangenomen die niet eens weet dat hij niets hoeft te verkopen. Die zetten we op Inbound Marketing.’
Op zoek naar het gevoel van weleer
Mocht je overigens als bedrijf de gehele Customer Journey en je eigen Corporate Identity door de jaren heen zijn kwijtgeraakt dan kan je je deze zomer ook nog inschrijven voor een zogenoemde Terug-ijk-sessie. Ingehuurde consultants formeren dan een werkgroepje binnen je organisatie en gaan ‘samen’ op zoek naar het gevoel van weleer. Maar naar welk gevoel precies gezocht wordt kan niemand meer vertellen. Want de nieuwe krachten hebben het nooit gevoeld en de oude garde die de vele saneringsrondes en slachtpartijen wél hebben overleefd hopen dat er nooit meer iets van het oude zeer naar boven komt. Wat mij betreft een kansloze actie. Want zeg nou zelf: Als iets zelfs op Google niet te vinden is, waarom zou je er dan nog naar op zoek willen gaan?
Een noodoproep
Daarom zou ik alle mooie-termen-roepende-managers deze zomer graag oproepen om eens gewoon een frisse duik te nemen in plaats van een warm bad. Pak dan bij terugkomst van vakantie gewoon eens de telefoon en bel je klanten. Dan kom je er meteen achter hoe de echte ‘Voice of the Customer’ klinkt. En ik? Ik ga deze zomer op jacht naar die ene overgebleven enthousiaste en gedreven verkoper die ons hard groeiende bedrijf kan komen versterken. Heb ik toch nog het gevoel dat ik op safari ben…