085 - 130 16 69 Maak een afspraak 
Zoeken Zoeken...

Toegankelijkheid op het internet

Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)

Voor openbare gebouwen is het al geruime tijd verplicht dat deze toegankelijk zijn voor mensen met een beperking of een handicap. Maar wist je dat digitale toegankelijkheid ook steeds meer aan de orde is? Websites moeten toegankelijk gemaakt worden, ongeacht fysieke of cognitieve beperkingen? Denk bijvoorbeeld aan websites van overheden en binnenkort ook webshops.

Wat houdt dat dan in, een "toegankelijke" website?

In de Web Content Accessibility Guidelines (kortweg WCAG) staat beschreven aan welke regels een website moet voldoen om toegankelijk te zijn. Enkele belangrijke punten waar bijvoorbeeld op gelet moet worden zal ik hieronder kort benoemen.

ALT-teksten

Plaatjes zeggen vaak meer dan woorden. Maar wat als je die plaatjes niet kan zien omdat je blind of slechtziend bent? Blinden gebruiken vaak een schermlezer die de teksten voorleest. Voor hen is het belangrijk dat elke afbeelding op de website voorzien is van een duidelijke beschrijvende tekst: de alt-tekst.

Deze zie je als bezoeker niet, maar staat bij elke afbeelding ‘onder water’ zodat een schermlezer toch iets over de afbeelding kan overbrengen aan de bezoeker.

alt teksten digitale toegankelijkheid

Door de site navigeren

Wanneer je niet in staat bent om een muis te bedienen moet je op een andere manier door de site navigeren. Bijvoorbeeld met een (aangepast) toetsenbord. Alle elementen op de website moet je op die manier kunnen bedienen: het menu, de zoekfunctie, het invullen en versturen van formulieren, etc. Bij het invullen van een formulier moet daarnaast ook goed zichtbaar zijn welk veld of welke knop geselecteerd is en welke keuzemogelijkheden er zijn.

Contrast en kleuren

Bezoekers met een visuele beperking hebben vaak moeite met weinig contrast tussen bijvoorbeeld tekst en een achtergrondkleur. Er zijn daarom eisen aan de hoeveelheid contrast. Dit geldt niet voor het bedrijfslogo. En ‘size does matter’ voor sommige mensen. Het is van belang dat teksten en andere elementen goed vergroot kunnen worden om goed leesbaar te worden.

Mensen die kleurenblind zijn, zien bepaalde kleuren niet of anders. Grafieken met kleuren moeten daarom bijvoorbeeld ook altijd worden voorzien van tekstuele uitleg zodat de grafiek ook zonder kleuren te begrijpen is.

Ondertitels

Met een filmpje leg je in een korte tijd veel uit. Maar wat als je de gesproken tekst niet verstaat, omdat je een gehoorbeperking hebt? Het is daarom noodzakelijk om bijvoorbeeld ondertitels toe te voegen aan een filmpje met gesproken tekst. Helemaal toegankelijk wordt het filmpje wanneer je ook nog kan kiezen uit verschillende talen voor de ondertitels.

Er zijn verschillende niveaus van toegankelijkheid beschreven in de WCAG. Op dit moment wordt WCAG versie 2.1 niveau AA als norm gesteld. Daarin worden 50 succescriteria beschreven. Je zult dus begrijpen dat de bovenstaande voorbeelden slechts een zeer beknopt beeld geven van wat een toegankelijke website inhoudt. Maar het geeft hopelijk wel een idee waar bezoekers met een beperking tegenaan kunnen lopen op het internet.

Wil je meer informatie over een toegankelijke website? Neem dan snel contact met ons op!

Waarom zou je langer wachten?

Maak kennis met VIP Marketing

Liever snel contact met ons team? Bel direct!

085 - 130 16 69

Daarom kies je voor VIP Marketing