Thought Leadership
Een investering in de toekomst van jezelf en je bedrijf
Meer invloed (en hoogstwaarschijnlijk ook zakelijk succes) in jouw branche? Positioneer jezelf dan als thought leader, oftewel als inhoudelijk deskundig gepassioneerd persoon die innovatief denkt en kennis en visie deelt met de wereld.
In 2024 is thought leadership dé manier om het verschil te maken. Als thought leader claim je autoriteit in jouw vakgebied, werk je aan je persoonlijke merk en deel je meer dan de traditionele expertise; je deelt vooruitstrevende ideeën, unieke inzichten en een deskundige mening. Met jouw kennis geef je zo vorm en richting aan de toekomst van de sector waarin je werkt.
Klinkt interessant toch?
Want zeg nou zelf, als jij op zoek gaat naar een partij om mee samen te werken, ongeacht op welk terrein, denk je toch ook als eerste aan die persoon die regelmatig interessante content deelt? De content die je aan het denken zet, maar meer nog, de auteur van deze content krijgt het imago dat hij/zij echt heel veel weet.
Precies de persoon waarmee jij zaken wilt doen.
En dat geldt uiteraard ook voor jouw potentiële klant. Ook die zoekt naar de beste partner.
Aan de slag dus met thought leadership, want zo noemen we deze vorm van marketing.
Wat is thought leadership precies?
Thought leadership is het proces van het vestigen van jezelf (of je bedrijf) als een autoriteit en een innovatieve denker in je specifieke vakgebied. Een thought leader is iemand die niet alleen volgt wat er in de industrie gebeurt, maar iemand die de agenda bepaalt, nieuwe trends zet en de discussie stuurt. Dit wordt bereikt door diepgaande kennis, voortdurend blijven leren en ontwikkelen en het vermogen om complexe onderwerpen op een toegankelijke manier te communiceren.
Als thought leader ben je niet alleen een expert, maar ook een innovator en een inspirator. Bovenal ben je nieuwsgierig.
Voorbeelden van thought leaders
Om maar dicht bij onszelf te blijven, een heel goed voorbeeld van een thought leader is Dr. Robert Cialdini. In zijn vakgebied Psychologie en Marketing en dan met name als het gaat om beïnvloeding is hij bijzonder invloedrijk. Hij wordt zowel in academische als zakelijke kringen gezien als een echte thought leader.
Als VIP Marketing zijn we dan ook heel trots op onze certificering als Cialdini Certified Agency waarbij we hebben geleerd de principes van Cialdini toe te passen in ons werk.
Thought leaders vind je in elk vakgebied. Ongetwijfeld kun je er zelf ook meerdere opnoemen. Ze steken hun hoofd boven het maaiveld uit, zijn niet bang hun visie te delen en doen dit via online platforms, boeken, presentaties, podcasts etc.
De uitdagingenvan thought leadership
Natuurlijk gaat het niet vanzelf en ben je niet van de ene op de andere dag een thought leader. Ook kom je waarschijnlijk de nodige kritiek tegen, want het delen van een visie kan vaak rekenen op commentaar. Bovenstaande quote van Theodor Roosevelt is dan goed om in je achterhoofd te houden.
Tegen welke uitdagingen loop je bijvoorbeeld aan:
- Tijdsinvestering: Ja, het kost tijd om jezelf te vestigen als een thought leader. Maar zie het als een investering in je toekomstige succes. Door consistent waardevolle inzichten te delen, bouw je een sterk en respectabel merk op.
- Expertise: Wees niet ontmoedigd als je denkt dat je niet genoeg weet. Thought leadership is een leerproces. Jouw unieke perspectief is al een waardevolle bijdrage.
- Concurrentie: Zie concurrentie als een kans voor samenwerking en innovatie, niet als een bedreiging.
- Meten van succes: Focus op langetermijndoelen zoals merkentrouw en invloed, in plaats van directe verkoopcijfers.
- Consistentie en authenticiteit: Wees trouw aan jezelf en je merk. Jouw authentieke stem is wat je onderscheidt.
Zeker online houden steeds meer bedrijven en personen zich hiermee bezig, maar ook offline is jouw kennis waardevol. Thought leaders zie je terug in interviews op TV of in kranten, ze schrijven columns in magazines, geven presentaties op events en ga zo maar door.
Thought leadership en demand generation in 2024
Nog zo'n term die we in het marketingjargon van 2024 opnemen is demand generation. En dit is onlosmakelijk verweven met thought leadership. Klanten zoeken naar merken met betekenis en diepgang. Door thought leadership op te bouwen, creëer je niet alleen vertrouwen en geloofwaardigheid, maar ook een diepere verbinding met je doelgroep.
Door consistent waarde te bieden, gaan potentiële klanten jouw naam vanzelf onthouden en bij jou aankloppen op het moment dat ze jouw product of dienst nodig hebben. Klinkt simpel en zo is het ook eigenlijk.
Hoe zorg je voor de zichtbaarheid?
Als jij je als autoriteit in jouw vakgebied wilt positioneren, is het niet voldoende om alleen binnen je eigen bedrijf je kennis te delen. Je zult ermee naar buiten moeten treden en dat kan o.a. op de volgende manieren:
- Blogs: gebruik zowel het blog op de website van je eigen bedrijf als externe blogs om jouw kennis te delen en de discussie te voeren. Voldoet jouw huidige website niet, overweeg dan je website te vernieuwen.
- Social media: vooral LinkedIn staat bekend als zeer effectief kanaal voor thought leaders, maar misschien zit jouw doelgroep wel meer op Tiktok of Instagram. Gebruik dan ook zeker die social media om je kennis door te geven.
- Video: maak video's waarin je jouw verhaal vertelt en deel die via de vele online mogelijkheden. Voor 2024 adviseren wij sowieso vaker video in te gaan zetten als marketinginstrument.
- Podcasts: start je eigen podcast of werk mee aan podcasts van anderen.
- Spreken in het openbaar: organiseer webinars of spreek tijdens events of congressen. Spreken in het openbaar geeft je snel meer autoriteit.
- Netwerken: zowel online als offline kan netwerken nieuwe deuren openen en kansen bieden om jouw kennis te delen.
Belangrijke eigenschappen van thought leaders
Zie jij het zitten en vraag je je af of thought leadership ook iets voor jou is? Onthoud dat elke branche of industrie thought leaders nodig heeft en misschien word jij de nieuwe thought leader voor jouw branche. Enkele eigenschappen die belangrijk zijn voor thought leaders zijn:
- Nieuwsgierigheid motiveert je om voortdurend te leren, vragen te stellen en nieuwe perspectieven te ontdekken. Het helpt je om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends, innovaties en veranderingen in de industrie. Dit maakt het mogelijk om vernieuwende ideeën te ontwikkelen en te delen, wat cruciaal is voor thought leadership.
- Communicatievaardigheden zijn van belang om jouw visie en inzichten op een heldere manier te communiceren
- Passie zorgt dat je op zoek blijft gaan naar frisse ideeën én consistent hierover blijft praten.
Van thought leadership tot demand generation, in dit artikel lees je meer over deze marketingtrends van 2024. Maar eigenlijk begint het heel eenvoudig met kennis, passie en nieuwsgierigheid en de wens jouw kennis te delen met de wereld. Wil je hier eens over doorpraten? Onze marketingspecialisten in Zoetermeer en Wageningen staan voor je klaar.