Je moet het niet met je neefje doen
Ik ben sinds 2008 eigenaar van een website marketingbureau. Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een bedrijf met vijftien programmeurs en marketeers. Wij bouwen én beheren websites. En dan niet zomaar websites, maar conversiegerichte websites. Jawel, dat zijn websites met inhoud en onderscheidend vermogen die wij actief beheren. Het resultaat van ons werk is dat, omdat wij specialisten zijn die zowel de technologie áls de inhoud verzorgen, jouw website goed vindbaar wordt in Google en er meer aanvragen uit je website komen. Wie bij mij klant wordt, investeert in een website die geld oplevert!
Duurzame groei en winst
Mijn vader beschikt als voormalig partner bij een erkend accountantskantoor in Zoetermeer over een bewezen staat van dienst en aantoonbaar track record in het adviseren van (startende) ondernemers, het verzorgen van bedrijfswaarderingen en de daarmee samenhangende complexiteit van fiscale zaken en de financiële administratie. Bij mijn pa behaal je de winst niet omdat hij de boekhouding verzorgt en een jaarrekening uitpoept maar omdat hij jouw financiële toekomst waarborgt middels gedegen adviezen en rapporten. Wie bij mijn pa klant wordt, investeert in duurzame groei en winst.
Eigenlijk heel logisch
Nu stond ik eerder voor de keuze. Ga ik het bedrijf van mijn vader overnemen of iets anders doen? Ik heb na het behalen van mijn master Finance & Investments dus voor dat laatste gekozen. Maar desondanks ben ik, weliswaar in een andere markt, toch in de voetsporen van mijn vader getreden: Ik ben ook ondernemer geworden. Het mooie ervan is dat hoewel ik ook enigszins financieel onderlegd ben ik nog altijd tijdens de jaarlijkse aangiftes en de zwaardere investeringsbeslissingen een beroep mag doen op mijn vader. En dat doe ik niet omdat hij mijn vader is en handig is met een rekenmachine maar omdat hij een ware specialist is die mij hier als geen ander in kan bijstaan. Logisch.
Garant staan voor het werk
Zo heb ik dat overigens ook gedaan met de selectie van mijn trouwfotograaf. Natuurlijk had ik een neefje die dat zou kunnen doen, maar toch heb ik via Google een professionele fotograaf gevonden waarvan ik zeker wist dat ze garant zou staan voor haar werk. Niets ten nadele van mijn neefje overigens, want hij maakt doorgaans wel aardige plaatjes, maar of hij ook verstand heeft van diafragma, sluitertijd, contrast, diepte, kleurbalans, sfeerfoto’s en beeldbewerking? Het risico dat hij het allemaal niet wist op de mooiste dag van mijn leven wilde ik niet nemen. Want wat als mijn neefje met zijn spiegelreflexcamera de boel toch verknald had!? Oef, ik had er niet aan moeten denken…
Hoe anders is dat met websites?
Hoe rationeel kan jij denken als het om je eigen website gaat? Kies je dan wél voor dat neefje omdat hij heeft geroepen dat hij ‘handig’ is met computers? En omdat hij het bijna voor niets doet? Ik vind ook hierin dat je als succesvol ondernemer het risico niet moet willen nemen om het met je neefje te doen. Tenzij hij over een aantoonbaar track record beschikt van gerealiseerde websites die écht geld opleveren.