Zo levert jouw Google Ads campagne duizenden euro’s meer op
Google Ads: voor veel ondernemers een bekend fenomeen. Althans, soort van…
Dagelijks worden miljoenen euro’s stuk geslagen en veel bedrijven hebben geen idee waaraan.
Staan campagnes wel goed ingesteld? Gaat het geld wel naar de targetzoekwoorden die ook echt geld opleveren? Wat haal ik uit mijn campagnes?
Zomaar een paar vragen die jouw Google Ads campagne, na het beantwoorden, veel beter kunnen maken.
Waarom Google Ads belangrijk is:
Het Google landschap is aan het veranderen. Waar je vroeger Google Ads campagnes gebruikte om de periode van je organische posities te overbruggen is het nu belangrijk om continu campagnes te hebben lopen op je targetzoekwoorden.
Voorheen betekende Google organic plek 1 ook écht plek 1. Tegenwoordig is dat vaak plek 5 of soms zelfs plek 8.
Dit heeft te maken met het feit dat Google 4 Google Ads advertenties, het Google Maps kaartje en dingen als foto’s boven de SEO resultaten zet.
Zo wordt jouw Google organic positie naar beneden gedrukt en ga je het met alleen SEO marketing niet meer redden.
“Google Ads wordt dus met de dag belangrijker om zichtbaar te zijn op Google.”
Dit maakt jouw Google Ads campagne nog beter:
Vanzelfsprekend bestaat jouw Google Ads campagne uit de volgende aspecten:
- Campagne instellingen (regio, dagbudget en landingspagina)
- Zoekwoorden
- Advertenties
- Extensies
Waar valt nu de meeste winst te halen?
Hiervoor moeten we kijken naar de zoekwoorden. Deze kunnen op verschillende manieren worden ingesteld.
Vaak begin je met deze op “breed” te zetten om te kijken welke zoekwoorden converteren en of je geen converterende zoekwoorden hebt gemist.
Hier gaat het echter vaak mis. Je campagne haalt ontzettend veel “waste” binnen. Dit zijn clicks die zijn verkregen op oninteressante zoektermen. Hierdoor gaat een (groot) deel van je budget naar zoektermen die niks opleveren.
Maar hoe ga je dit nu oplossen?
3 handige tips om de waste uit je campagne te halen:
Er zijn eenvoudige manieren die jou weinig tijd kosten om alle waste uit je Google Ads campagnes te slopen. Ik heb ze voor je op een rijtje gezet.
1. Stel algemene uitsluitingszoekwoorden in voor je een campagne start
Voor je de campagne start is het slim om een lijst met algemene uitsluitingen aan te maken. Dit zijn woorden als: foto’s, opleiding, voorbeelden en synoniemen. Denk hier goed over na, want dit kan je al honderden euro’s per maand besparen.
Het voordeel van het aanmaken van een lijst is dat je deze aan elke nieuwe Google Ads campagne kunt koppelen. Scheelt je dus een hoop werk!
2. Houd dagelijks de zoektermen in de gaten en sluit de “waste” uit
Als je een campagne breed start zal je aan het begin veel waste tegenkomen. Als je alle irrelevante zoektermen dagelijks uitsluit zul je hier veel geld aan besparen en kost het je dagelijks slechts enkele minuten.
Slim is om een kladblokje op de PC te openen waar je alle woorden onder elkaar intikt. Dan kun je deze makkelijk in 1 keer uploaden in de uitsluitingslijst.
3. Stel je zoekwoorden wat exacter in
Heb je geen tijd of zin om zoekwoorden uit te sluiten? Dan kun je ervoor kiezen om je zoekwoorden exacter in te stellen. Dit zorgt ervoor dat Google jouw campagne uitsluitend toont op termen die voor jou interessant zijn.
Let wel op: dit zorgt er vaak voor dat je clickprijs zal toenemen. En het betekent echter niet dat je helemaal geen waste krijgt. Dus je zal het af en toe toch moeten checken.
Dus, ga aan de slag met jouw Google Ads campagne!
Uiteraard zijn er nog meer tips en trucjes om jouw Google Ads campagne meer op te laten leveren.
Benieuwd naar wat onze marketingexperts voor jouw campagnes kunnen betekenen? Of wat onze behaalde resultaten zijn? Onze marketingspecialisten in Zoetermeer en Wageningen staan voor je klaar.
Auteur
Kies ook voor VIP Marketing
Laat vandaag nog jouw gegevens achter en één van onze marketeers neemt zo snel mogelijk contact met je op.
Wij maken van jouw website een Money Maker.