079 - 343 67 97

This is your captain speaking: ‘Let’s land in the ocean today!’

Wat ondernemers van piloten kunnen leren

Gratis website tip van Lillian

In het vliegtuig naar mijn favoriete bestemming bedacht ik me hoeveel vliegen en marketing met elkaar gemeen hebben. Moet je je voorstellen dat je in het vliegtuig zit naar Thailand. Door de intercom hoor je: "This is your captain speaking. This plane is in perfect condition but we only have enough fuel to land in the ocean. Let's go!" Ongehoord, maar het gekke is: Ondernemers vertonen dergelijk gedrag regelmatig. 

Landingsbaan

Op diezelfde vakantie in Thailand viel mijn e-reader in het water. Googlelend naar een goede vervanger kwam ik deze advertentie tegen: 'Kobo H2O - waterproof - binnen 24 uur in huis'. Ik klikte snel verder om vervolgens te lezen: 'De Kobo Clara is licht en compact'. Huh? Maar ik zocht de waterproof versie H2O! Een slechte landingspagina dus. Ik klik net zo snel weer verder om de juiste e-reader alsnog bij de concurrent te bestellen. Net als een piloot heeft iedere website een goede landingsbaan nodig om zijn bezoekers naar de juiste pagina te leiden. 

TIP: Een goede landingspagina op je website is:

  • Synergetisch: Verkoop je in je campagne een specifiek product, dan wil de potentiële koper dit op de landingspagina terugzien. Ook alle specificaties en bijzonderheden moeten kloppen. Hebben de AdWords campagne en landingspagina niet genoeg overeenkomsten dan verwar je niet alleen je bezoeker, je advertentie krijgt ook een een lage kwaliteitsscore van Google. Laat je website en AdWords campagnes dus altijd door dezelfde partij verzorgen.
  • To the point: Je tekst mag kort en krachtig. Denk je dat je een korte tekst hebt geschreven? Dan mag deze nóg korter. Verwijder ieder woord dat niets toevoegt.  
  • Ingericht met een Call to Action: Je bezoeker is geïnteresseerd in jouw product, anders hadden ze niet doorgeklikt. Denk na over wat ze willen: meer informatie downloaden, een offerte aanvragen, een vraag stellen? Liefst met een formulier waar jij de gegevens oogst die je nodig hebt om je product of dienst te verkopen.  

Bestemming/doel

De captain schalt weer door de intercom: “Just kidding, we are going to land in Antartica." Aan die 6 bikini's die je hebt ingepakt heb je weinig met een gemiddelde temperatuur van -10.

TIP: Houd bij iedere campagne het doel voor ogen:

  • Waarmee behaal jij de grootste marges, wat verkoop je het liefst?
  • Wat wil je bewerkstelligen met deze campagne? Verkoop van een specifiek product of oogsten van contactgegevens van potentiële klanten? 

Passagiers/doelgroep

Als maatschappijen vliegtuigen zonder passagiers laten vertrekken, zouden ze allemaal binnen de kortste keren failliet zijn. Toch geven veel bedrijven bakken met geld uit aan  marketingcampagnes zonder hun potentiële klant te bereiken. Het kan de beste overkomen. Zo werkte ik ooit voor een grote uitgeverij die jongeren wilde bereiken met hun huis-aan-huiskrant. Ooit wel eens een twintiger een huis-aan-huisblad zien openslaan? Doordat ze hun focus verlegden, lazen de ouderen hun kranten ook niet meer. Hoe moet het dan wel? 

TIP: Bepaal je doelgroep:

  • Welke doelgroep gebruikt jouw product/dienst?
  • Wat drijft deze groep mensen?
  • Wat is hun probleem?
  • Hoe los jij dat probleem met jouw product/dienst op?

TIP: Bereik je doelgroep:

  • Schrijf op de manier die jouw doelgroep aanspreekt.
  • Richt je campagne alléén op die doelgroep met targeting op woonplaats, leeftijd, functie en interesses.

Even proberen zonder wielen te landen, lachen joh!

Even proberen

Je hebt je neergelegd bij Antartica, die winterjas koop je daar wel. Je zit lekker onderuitgezakt in je stoel, drankje op de uitklaptafel voor je, als de captain via de intercom je film onderbreekt: “Ik heb dit nog nooit gedaan, maar het lijkt me wel leuk om te proberen. Ik ga landen zonder het onderstel uit te klappen. Wees niet bang, het komt vast goed.” Het zweet breekt je uit en terecht.

Toch wordt dit in de marketing vaak gedaan. Allerlei bureaus bellen je met de wildste beloften. Bij nummer 3 met een goed verhaal denk je: 'laten we dat maar eens proberen'. Weer een zak geld weg en wat levert het op?

TIP: Bepaal je ROI (Return on Investment)

Uitproberen is geen probleem, maar zorg dat je achteraf bepaalt wat het je heeft opgeleverd en of dit de investering waard was.

  • Stel tracking codes in zodat je in Google Analytics precies kunt volgen welke campagne hoeveel bezoekers en reacties op je website heeft opgeleverd.
  • Voed de verkoopafdeling op door ze te laten aangeven hoeveel leads via de website daadwerkelijk klant zijn geworden.
  • Best practices: Voldoende ROI? Dan kan zo'n soort campagne vaker draaien.

Zorgeloze vlucht

VIP Marketing zorgt voor een zorgeloze vlucht. Stap je aan boord? Bel 079 - 343 67 97 voor meer informatie over onze bestemmingen of doe de website quickscan voor een beoordeling van jouw landingsbanen.  

Scan mijn vlucht

Vragen of twijfels over je huidige website?

Wij vertellen geen sprookjes

Aanhef *

Direct contact

VIP Marketing is het full service website marketingbureau dat geen sprookjes vertelt. Wij doen al het werk in hosting, technologie én marketing. Zo gaat jouw website geld opleveren!

079 - 343 66 61

Website Quickscan